Traunsee Klettersteig

Rakousko, oblast Traunsee, Gmunden, Obtížnost: D.

Ferrata (klettersteig) kombinující turistický výstup s jištěnými úseky obtížnosti A/B s finálním skalním výstupem obtížnosti D. Jedná se vlastně o kombinaci ferraty Hernlersteig s vyměněným posledním skalním úsekem. Trasa vede od hladiny jezera Traunsee a ústí u horské chaty Gmundnerhütte nedaleko vrcholku Traunstein (1691 m). Záludnost ferraty spočívá v relativně dlouhém sestupu z vrcholu. Celý výstup zabere i se sestupem cca. 7 hod. s relativně velkým převýšením (cca. 1200m).

Časová náročnost: cca. 7 hod. celkem. 10 minut nástup k rozcestí, 3,5-4 hodiny výstup, 2,5 hod. sestup. podle výstupových popisků je výstup pouze na 3 hod., ale osobně mi to přijde na hraně.

Ve dvou jsme absolvovali výstup za 4 hodiny a rozhodně jsme se neflákali. Sám na lehko jsem oběhl celou trasu i se sestupem za 3:45, ale jednalo se o hodnotný horský běh.

Převýšení: 1200 m. Úseky na laně jsou krátké a střídají se s turistickým výstupem, finální úsek D má cca. 100 výškových metrů.

Nástupní místo:

Okraj jezera Traunsee pod vrcholem Traunstein. Cesta vede z městečka Gmunden po východním břehu jezera pod vrcholem Grünbergalm směrem na jih. Silnička kopíruje břeh jezera a končí na parkovišti, které je nástupním místem. Nelze minout.

Popis přístupu:

Z parkoviště směrem zpět na Gmunden, kolem potápěčského centra a kolem základny Alpenverein. Po cca. 300 metrech je po pravé straně studánka s vodou a od ní vede prudce doprava cesta do lesa. Je zde i tur. značení. Cesta s označením 416.

Popisy cest:

Celá cesta je náročná svým převýšením. Jinak se jedná spíše o místy zajištěný chodník v lese s obtížností A/B, ale zakončený je skalním blokem s obtížností D.

Krásné výhledy na jezero, masiv Dachsteinu apod. Za mokra je cesta relativně klouzavá, často vede po kamenech. Celý výstup cca 4 hod. nijak pomalým tempem. Ve výšce cca. 1540 m je dělení na Traunsee klettersteig  a na Hernlersteig. Naším cílem je pokračovat doprava a vylézt si úsek s obtížností D.

Úsek D je vytyčen ve skalním bloku těsně pod chatou a jedná se o cca 150 výškových metrů vedených skálou. Velmi pěkný úsek, který na mnoha místech umožňuje čisté lezení po skále. Je využito i železných doplňků.

Odměnou je výlez na terase horské chaty Gmundnerhütte a blízký vrchol Traunstein (1691 m) s vrcholovým křížem.

Popis sestupu:

Sestup z vrcholu má 3 varianty.

1) Po stejné cestě zpět dolů s vynecháním úseků D. Cesta směřuje prudce doleva dolů hned za terasou chaty Gmundnerhütte. Relativně nepříjemná varianta a zabere cca 1,5 – 2 hod.

2) Od chaty Gmundnerhütte dolů z terasy směrem na chatu Naturfreundehaus. V sedýlku pod chatou uhnout prudce doleva směrem na Mairalm a na údolní setu č. 410. Jedná se prudký sestup. Dolů na rozcestí k mostu je to cca 1,5 hod. Následně je možné jít na pivo na chatu Mairalm směrem doleva (cca 10 min. chůze), nebo jit rovnou doprava dolů po cestě 410 na nástupní parkoviště. Cestou se prochází krásným údolím s tunely. Cesta trvá cca 40 min. – rozumná varianta sestupu.

3) Od chaty Gmundnerhütte dolů z terasy směrem na chatu Naturfreundehaus. Přímo za chatou (musí se projít přes terasu chaty) je výlez z ferraty Naturfreundeklettersteig. Mnoho lidí tuto cestu používá i jako sestupovou, ale osobně mi to nepřijde jako vhodná varianta. Dolů na rozcestí k mostu je to cca 1,5 hod. Poté doprava do tunelu a cca 20 minut k parkovišti.

Mapka vrcholové části Traunsee klettersteig.                                                                       Mapka nástupového Hernlersteigu.

Zdroj mapy: bergsteigen.com, 2016

Zpracoval Jarda Kupr

Cedule u stuánky při vstupu do lesa.

Rozcestí pod vrcholovám skalním blokem.

Výhled od chaty Gmundnerhütte na Traunsteinhaus a na jezero Traunsee.

Mapka oblasti.

Bod na google maps vyznačuje místo nástupu na skalní pilíř ve výšce cca 1540 m. Přistup je podrobně v popisku.