Naturfreundesteig

Rakousko, oblast Traunsee, Gmunden, Obtížnost: A/B.

Ferrata (klettersteig) kombinující turistický výstup s jednoduchými lezeckými úseky. Celá trasa vede po hřebínku s výhledem na Traunsee a ústí u moderní horské chaty Traunsteinhaus. Od chaty je možné vystoupat na vrchol Traunstein (1641 m) a navštívit chatu Gmundnerhütte. Ferrata je technicky nenáročná, ale překonává relativně velké převýšení (1200 m). V kombinaci se sestupem jde o záležitost na cca. 6-7 hod.

Časová náročnost: 6 hod. celkem. 30 minut nástup pod nástup na lana. 3 hodiny samotný výstup, 2,5 hod. sestup. Čas nepočítá s pauzami (celkem tedy cca 7 hod.).

Převýšení: 1200 m. Úseky na laně jsou krátké a střídají se s turistickým výstupem.

Nástupní místo:

Okraj jezera Traunsee pod vrcholem Traunstein. Cesta vede z městečka Gmunden po východním břehu jezera pod vrcholem Grünbergalm směrem na jih. Silnička kopíruje břeh jezera a končí na parkovišti, které je nástupním místem. Nelze minout.

Popis přístupu:

Z parkoviště směrem doprava na Mairalm po cestě č. 410. Cesta je značení i jako Naturfreundesteig. Cestou je studánka po levé straně. Nástup na lana je po cca. 30 minutách chůze těsně za druhým tunelem na začátku mostu.

Popisy cest:

Velmi frekventovaná cesta, na které lze v pěkný den potkat spoustu lidí. Celá cesta je náročná hlavně svým převýšením. Jinak se jedná spíše o místy zajištěný chodník v lese. To nijak neubírá na krásných výhledech na jezero, masiv Dachsteinu apod. Jednotlivé úseky s lanem jsou max. obtížnosti A/B. Za mokra je cesta relativně klouzavá, často vede po kamenech. Celý výstup cca 3 hod. normálním tempem. Odměnou je výlez na terase horské chaty Trausteinhaus. Z chaty je možné dále pokračovat na Gmundnerhütte a blízký vrchol Traunstein (1641 m) s vrcholovým křížem.

Popis sestupu:

Od chaty Trausteinhaus směrem na Gmundnerhütte. Cca po 5 min. je v sedýlku pod chatou rozcestí. Zde uhnout prudce doprava směrem na Mairalm a na údolní cestu č. 410. Jedná se o prudký sestup. Dolů na rozcestí k mostu je to cca 1,5 hod. Následně je možné jít na pivo na chatu Mairalm směrem doleva (cca 10 min. chůze), nebo jit rovnou doprava dolů po cestě 410 na nástupní parkoviště. Cestou se prochází krásným údolím s tunely. Cesta trvá cca 40 min.

Zdroj mapy: bergsteigen.com, 2016

Zpracoval Jarda Kupr

Nástupní místo na lana za tunelem.

Chata Traunsteinhaus.

Mapka oblasti.

Bod na mapě označuje místo nástupu na lana za tunelem.