4078 m

Bernské Alpy

Tato část horské skupiny mezi Grimsel a ledovcem Fiescher a Eismeer je obzvlášť divoká a nepřístupná a má veliký a výrazný charakter. Každé opakování výstupu bude zajímavé. Nejmohutnější a nejtvrdší čtyřtisícovka Bernských Alp je z velké části skalnatým štítem. Navzdory značně velké obtížnosti byl brzy přelezen v r. 1861 Leslie Stephen s vůdci Christian a Peter Michel a Ulrich Kaufmann. Dnešní normální cestu přelezl v r. 1907 J.H.Wicks, E.H.F.Bradby a C.Wilson. I vzhledem k přístupu je Schreckhorn jedním z nejnáročnějších vrcholů Alp. Mapy: SLK 5004 Zusammensetzung Berner Oberland Landeskarte der Schweiz, 1:50000 SLK 1229 Grindelwald Landeskarte der Schweiz, 1:25000 Obtížnost: AD+. Skalní lezení III a II, mix. Jakmile napadne sníh jsou mokrá místa kritická. Traverz z ledovce ke skalám může byt v některých obdobích problémem. Lezeni je částečně únavné, protože je třeba vydržet skutečnou obtížnost a to jak při výstupu, tak při sestupu. Námaha: Výstup k chatě 1570 mH (5-6 h, při použití lanovky 1160 mH, 4-5h), výstup na vrchol 1558mH (z toho 600 mH je na vrcholovou věž, 7-8 h). Nebezpečí: V porovnání s cestou prvolezců přes kuloár Schreckhorn a sedlo Schrecksattel je dnešní obvyklá výstupová trasa po-JZ hřebeni objektivně méně nebezpečná. Ať je to jakkoliv, nelze vrchol podcenit, na ledovci je mnoho trhlin a z exponované rampy je nebezpečí pádu kamení. Pestré lezeni ve spolehlivé rule v působivé pozici. Přístup na chatu: Jeďte lanovkou na Pfingstegg do 1392 m, a pak traverzujte JZ na spojnici cesty na chatu ke k. 1386 m (nebo přímo do stejného bodu sportovně až z údolí, začátek u mostu Litschinen a držte se vyznačené cesty nahoru do vesnicky Uf der Halten a pak jižně od Toldislouwina, lezte cik cak cestou přes les.) Pokračujte jižně po polici nad prudkými skalami Begg a trochu dolů na Gasthaus Stieregg (1650 m, ubytování, 2-3 h od Gridelwaldu). Nyní vystupujte východně přes trávu a morény a pokračujte jižně k pilíři Banisegg. Potom východně nad ledovcem Unteren Eismeer k prudkým skalám Rots Gufer. Traverzujte přes ně a lezte vytvořenou cestou (lana, kramle, žebříky). Pak před dosazením staré chaty Schwarzegg jdete doleva přes morénu k nové chatě Schreckhorn (2520 m, SAC, 90 L, otevřeno v létě, tel 036-551025). Výstup na chatu: Od chaty sestupte na Obers Eismeer a pokračujte po cestě podél staré chaty ke zbytkům chaty Strahlegg (zničená lavinou). Vystupujte SV nahoru sněhem a sutí údolím Gaagg na k. 2950 m, pak jdete doleva do zářezu na k. 2844 m na rozlámané skalní zebro „Gaagg“. Lezte jím, částečně přes dunivé bloky, ke sněhovému poli (3150m). Nyní, po krátkém výstupu doleva přes sníh, traverzujte do horní části Schreckfirn a přejdete obloukem k patě viditelného kuloáru J steny půlící červené skály J steny (3 h). Přímo vystupujte nahoru do kuloáru Lower Schreck, který je krátký a objektivně bezpečny. Přejděte okrajovou trhlinu na levé straně kuloáru (v pozdním létě je to často vzrušující), jděte nahoru, a pak přejděte doleva na spodní levý okraj rampy, která je nakloněná doleva. Vystupujte skalnatým okrajem velké, převážně zasněžené rampy (III v dobrých podmínkách, ale je-li led je lepší lézt po sněhu na rampě) až k ramenu JZ hřebene (k. 3800 m). Pak lezte po uzavřeném, prudkém a ostrém hřebeni (III) a pokračujte až k prudkému schodu v hřebenu. Lezte jej přímo (IV) nebo zleva (III), pak se vraťte na sněhový hřeben vedoucí na vrchol (možnost převějí). Pohledy: Jenom impozantní. Na S leží Grindewald s výraznou vápencovou stěnou Wetterhornu a na V je ledovec Lauteraar. Na J v pozadí za Lauteraarhornem je majestátní Finsteraarhorn s Fiescherhornerem a Grunhornem napravo. Na Z nad ledovými spády Eismeer jsou Monch a Eiger a v pozadí vrchol Jungfrau. Sestup: Z předvrcholu na JZ hřebeni 3x slaňujte po 40 m na hranu nebo lezte dolu 20 m na západní stranu, a pak použijte římsu k návratu na hranu, kterou můžete lézt dolu dále k rameni začínající prudké rampy (je-li sníh za špatného pozdního dne je lépe lézt dolu po kraji rampy). Ostatní výstupové cesty: SZ hřeben neboli Andersongrat (D, III, mix, 1750 mH, 8 h od chaty Gleckstein na vrchol) J pilíř (TD-, V- a IV, nádherné lezení pro experty, paty stěny 600 mH, 5-6 h).

Průvodce vytvořil Láďa Hejkal.